Dana Untuk 100 Tahun Akan Datang

Saturday, January 28, 2012

Permulaan hari aku lewat hari ini .

Apa pula yang terang ni . Silau . Rasa macam kena pakai kaca mata hitam . Mungkin lebih gelap dan bergaya . Aku capai teman setia yang berada di sebelah . Oh . Sudah terbit . Sangat membeliakkan . Aku ingkar lagi . Apa nak jadi , manusia . 


Hari ini aku  lewat .


Aku ingkar .


Patut jiwa aku lebih kosong dari yang lain .


Bingkas bangkit dari kapas yang empuk . Sedar kan diri dari alam ciptaan sendiri untuk menjalani realiti yang menunggu . Saja aku meluah di permulaan hari ini . Kerana penutup hari ini aku perlu laksaan kan beberapa tugas (kerja sekolah yang aku tangguh semalam sebenarnya)


Lihat . Aku tangguh .


Aku ingkar .


Aku lihat diri pada cermin . Tembus ke dalam . Hitam .


Hati kecil terdetik . Hati besar melawan . Perang apa ini ? Perang antara sendiri ?


Jangan kau membunuh sesama sendiri . Cukup dengan jahil aku .


Kau jangan tambahkan kejahilan lagi .


Manusia . Tidak pernah senang atau puas . Tidak puas dengan hasil sendiri , diambilnya hasil orang lain . Tidak puas dengan hasil orang lain , dijatuhkan orang lain untuk mendapatkan hasil sendiri . Cukup dosa kau dengan Maha Esa . Kau bertaubat lalu diampunkan . Dosa kau dengan orang lain ? 


Ini la yang aku cuba jaga . Dosa aku pada manusia . 


Semoga hari aku hanya dengan robot supaya tiada dosa dengan manusia . Ok . Aku ni mengarut saja .


Aku mahu jumpa manusia . Rindu pada dia .


P/s: Manusia yang aku sayang adalah manusia yang paling sukar untuk disayangi .

No comments:

Post a Comment